Atelier
© Jorn Heijdenrijk

Ik weet dat ge strikt genomen geen vraag gesteld hebt, maar zullen we er toch op proberen te antwoorden zonder woorden?

De "polycoproductie" waar o.a. de KOE, STAN en maatschappij Discordia deel van uitmaken bestaat al sinds de jaren 90. Atelier is de laatste telg van deze samenwerking. In Vandeneedevandeschrijvervandekoningendiderot onderzochten Matthias de Koning, Damiaan De Schrijver en Peter Van den Eede het ‘toneelspelersvak, in Atelier zetten ze hun onderzoek verder. Hebben toneelmakers zoals beeldhouwers en schilders een atelier om hun ideeën al of niet in materie om te zetten en zo ja, hoe ziet dat atelier er dan uit? Wat en waar en hoe en wanneer en waarom werken we? Is het werken? Hoe schetsen we karakters? Wat zetten we in de verf? Zijn we een tableau? Zijn we ons eigen en elkaars model? Zijn we een zelfportret? Kijken en bekeken worden, de geschiedenis, de kunst, het leven als kaders, spieramen, lijsten voor de expressies op het canvas van onze huid. In een bifrontale opstelling wordt de vierde ‘wand’ gereconstrueerd en weer gesloopt. Een laboratoriumonderzoek van het naturalisme, realisme, hyperrealisme.

Grote ramen die het koude oktoberlicht op onze zieleroerselen werpen. Lucht verpakken. Er worden planken geschuurd. Er worden aardappelen gegeten. Er worden mosselen gekookt. Er wordt naast het urinoir gepist. Er wordt een afscheidsbrief geschreven. (gedoodverfd) Er wordt een appendix weggehaald. Er wordt gezeten. Iemand belt aan. Een deur. Een kier. Een vlek. Een vlot. Aardedonker. Een vlot.

Een belangrijk thema in de voorstelling - heeft de kunstenaar in de huidige maatschappij nog steeds tijd en ruimte om te onderzoeken en te reflecteren? - is het onderwerp van een symposium op initiatief van ARIA (Antwerp Research Institute for the Arts) in samenwerking met de makers van Atelier. Deze zal plaatsvinden op 18 en 19 oktober 2018, voorafgaand aan de voorstellingen in de Academie. Meer info.

Van en met Matthias de Koning, Damiaan De Schrijver, Peter Van den Eede
Productie STAN, de KOE, Maatschappij Discordia
Techniek Bram De Vreese, Tim Wouters, Pol Geusens
Kostuums Elisabeth Michiels
Met dank aan Steen en Been, Marlene De Smet
Met de steun van de Vlaamse overheid

In de pers (6)
In de pers (6)
Theaterkrant, Mia Vaerman (6/3/2018)
De Standaard, Filip Tielens (5/3/2018)
De Morgen, Evelyne Coussens (1/3/2018)
En Aparté , Telma Cassegranier en Julien Perrot (vertaling Martine Bom) (5/5/2017)
La Dépèche, Pascal Alquier (18/3/2017)
https://ilseindewereld.wordpress.com, Ilse Geeraerts (25/2/2017)
‹Een stuk tegen de orde dus, en tegen de berekening, het overzicht en inzicht, de volmaaktheid. Zelfs de humor is hier niet dwingend. Lachen mag, maar wordt niet opgedrongen en nog minder getimed.› ≤Mia Vaerman - Theaterkrant≥ ‹Zo eenvoudig en essentieel kan theater zijn.› ≤Filip Tielens - De Standaard≥ ‹Een kunstwerk laten zien is niet leuk. Laten zien hoe een kunstwerk werkt is dat wel.› ≤Matthias de Koning - interview met Evelyne Coussens in De Morgen≥ ‹Zelden zo oprecht gelachen en nagelachen maar toch ook nagedacht met een spiegel voor mijn neus dan gisteren met de proefvoorstelling van ‘Atelier’ van Cie De Koe. Ik word graag verrast op een manier waarbij je verplicht wordt om te kijken en je dingen af te vragen en er schoten dingen door mijn hoofd als: dit is Charlie Chaplin & friends meet Camus in Absurdistan, maar ook: dit is een metafoor van het leven: de ongestructureerde opbouw van chaos en de onvermijdelijkheid van het zien dat er niets te zien is.› ≤Ilse Geeraerts≥