In de pers (6)
In de pers (6)
Theaterkrant, Mia Vaerman (6/3/2018)
De Standaard, Filip Tielens (5/3/2018)
De Morgen, Evelyne Coussens (1/3/2018)
En Aparté , Telma Cassegranier en Julien Perrot (vertaling Martine Bom) (5/5/2017)
La Dépèche, Pascal Alquier (18/3/2017)
https://ilseindewereld.wordpress.com, Ilse Geeraerts (25/2/2017)
Geklungel van de bovenste plank
De Standaard, Filip Tielens (5/3/2018)

Theater Als drie mimespelers geven Peter Van den Eede, Damiaan De Schrijver en Matthias de Koning een inkijk in hun ambacht.

Al decennia zijn De Koe, Toneelgroep Stan en Maatschappij Discordia zielsverwanten in het theater. Atelier is hun negende 'polycoproductie'. Deze keer blijven de woorden achterwege. In de plaats krijgen we een clowneske collage van beelden, recht uit de inspiratiekamer van de theaterartiest.

Het eerste 'tableau' zet meteen de toon. Met niets meer dan wat kratten en planken bouwen deze drie musketiers hun podium op. Fluks paraderen ze er over, terwijl de toeschouwers hen bekijken vanop twee tribunes aan weerszijden van de catwalk. Zo eenvoudig en essentieel kan theater zijn.

Daarna kieperen ze kruiwagens aan rekwisieten de scène op. Met geestig knip- en plakwerk geven ze zo hun verbeelding vorm. Een broeksriem wordt een spanbandje die een deur van papier om een trekhaak klemt. Lampen doven ze door die in een potje bosbessenconfituur te doppen. Het is geklungel van de bovenste plank, uitgevoerd met evenveel sérieux als virtuositeit.

Soms levert dat prettige déjà vu's op. Zoals Peter Van den Eede die stuntelig van z'n stoel tottert en daarmee een kettingreactie op gang trekt, culminerend in een barokke kruisiging.

Hoewel alles (ongeveer) vast ligt, ademt dit stuk de opwindende improvisatie die eigen is aan het scheppingsproces van de artiest. Maar zoals het een bezoek aan een atelier betaamt, zijn er ook best wat onspectaculaire en saaie momenten. Creëren gebeurt nu eenmaal met vallen en opstaan. En het bedenken van vernuftige ideeën (hier talrijk) vergt tijd en toewijding.

Filip Tielens