Wat gebeurt er wanneer je Peter Van den Eede, Sien Eggers en Lucas Van den Eynde opsluit in een huis waar het water van de muren stroomt? Er ontspruit toneel dat de lachtranen doet stromen: Olga van De Koe.
The Play = Olga
Gezelschap = De Koe
In een zin = Een verkwikkende en bij momenten hilarische wandeling door het weelderige 'plantenland' vol gevatte levensbespiegelingen van Compagnie De Koe.
Hoogtepunt = De scènes waarin huisgolf en vloerbiljart voor geweldig grappig theater zorgt. Of de scènes waarin de liefdesontboezemingen ontbloot worden terwijl de gordijnen 'oren' hebben...
Score = * * * *
Quote = 'Het leven is een toneelstuk dat we niet begrijpen, daarom schrijven we zo veel toneelstukken om dat ene andere toneelstuk dat grote toneelstuk te kunnen begrijpen.'
'Ik wilde een huis op het plantenland toen!', zeurt Sien Eggers als drama queen Olga Dmitrijewna Knipper. In de seconde die daarop volgt, vraagt het voltallige publiek zich af of Eggers zich versproken heeft (jawel) en verbijten haar collega's (die samen met haar op het voortoneel staan) de slappe lach. Peter Van den Eede is het stoutst. Hij kijkt Eggers schalks aan en vraagt: 'Zozo, het plantenland?'. Eggers kijkt gretig de zaal in, wijst om zich heen en antwoordt zonder verpinken: 'Maar ja, hier, ons plantenland!'. Dat, dames en heren, is rock-'n-rollen op de planken. Met meer dan honderd pagina's tekst achter de kiezen toch nog zo alert blijven om de improviserende kapoen uit te hangen. Dit is De Koe op z'n sappigst!
Olga is een krachttoer van die Koe. Peter Van den Eede, Natali Broods en Willem de Wolf schreven een stuk dat geïnspireerd is op het oeuvre van Anton Tsjechov, inclusief de liefdesbrieven aan zijn vrouw Olga. Hun Olga ademt Tsjechov uit. De manier waarop de zes acteurs - waaronder klasbakken als Sien Eggers en Lucas Van den Eynde - dat stuk spelen, is helemaal De Koe. Ans Van den Eede en vader Peter zetten de toon met hun openingssène: een verrukkelijk staaltje hilarisch, filosofisch en met taal stoeiend 'Koetheater'. Al zit er middenin het stuk een forse dip. Er wordt zo veel intrige-informatie gegeven dat er wat te weinig ruimte rest voor verrassend samenspel. Desondanks is Olga een verkwikkende, bij momenten hilarische wandeling door De Koe's weelderige 'plantenland' waar de gevatte levensbespiegelingen voor het rapen liggen.
http://focus.knack.be/entertainment/podium/theater-het-plantenlandeffect/article-opinion-191983.html