ForsterHuberHeyne
© Andreas Etter

Een betere wereld?
Binnen of buiten?

Rebekka de Wit en Willem de Wolf schrijven elkaar brieven over liefde en radicaliteit. Die brieven ondertekenen ze niet met hun eigen naam, maar met ‘Georg Forster’ en ‘Therese Heyne’. Ze verplaatsen zich in dit beroemde echtpaar dat in Mainz leefde ten tijde van de Franse Revolutie. Hij wereldreiziger en revolutionair, die uiteindelijk tijdens Robespierre’s Terreur gedesillusioneerd, ziek en eenzaam in Parijs sterft. Zij schrijfster, uitgeefster en geëmancipeerde vrouw, die er naast haar huwelijk openlijk een minnaar, Ludwig Huber, op nahoudt.

De briefwisseling tussen Rebekka en Willem vormt het hart van hun nieuwe theatertekst die draait rond het begrip wisselingen. Stemmingswisselingen, regeringswisselingen en liefdeswisselingen. Een stuk over revoluties dus. Over veranderingen in een tijd dat in Europa de allereerste ideologische oorlog woedt en Alle Menschen werden Brüder nog moet worden geschreven.

Een tekst van Willem de Wolf en Rebekka de Wit
Spel Suzanne Grotenhuis, Vincent Doddema en Willem de Wolf
Eindregie Peter Van den Eede
Decor Jasper Rigole
Muziek Pol Geusens
Dramaturgie Jörg Vorhaben
Vertaling Christine Bais
Een coproductie van Staatstheater Mainz, de KOE en De Nwe Tijd
Met de steun van Performing Arts Fund NL en de Vlaamse Overheid

Recensies (6)
Recensies (6)
Concertnews.be, Bert Hertogs (24/4/2018)
De Morgen, Evelyne Coussens (20/4/2018)
De Volkskrant, Karin Veraart (27/3/2018)
Theaterkrant, Anita Twaalfthoven (24/3/2018)
rekto:verso, Wouter Hillaert en Wannes Gyselinck (6/12/2017)
Oktober 2017
12 oktMainzStaatstheater Mainz 06131 2851 222
20 oktMainzStaatstheater Mainz 06131 2851 222
November 2017
03 novMainzStaatstheater Mainz 06131 2851 222
05 novMainzStaatstheater Mainz 06131 2851 222
19 novMainzStaatstheater Mainz 06131 2851 222
Januari 2018
14 jan20:00MainzStaatstheater Mainz 06131 2851 222
15 jan20:00MainzStaatstheater Mainz 06131 2851 222
Maart 2018
23 mrt20:30AmsterdamVlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
24 mrt20:30AmsterdamVlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
25 mrt15:00AmsterdamVlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
30 mrt20:30BrasschaatCC Brasschaat 03 650 03 40
April 2018
13 apr20:00HaarlemToneelschuur 023 517 39 10
14 apr20:30RotterdamTheater Rotterdam Schouwburg +31 (0)10 41 18 110
24 apr20:30BerchemCC Berchem +32 3 286 88 20
25 apr20:30BerchemCC Berchem +32 3 286 88 20
Mei 2018
03 mei20:30MechelenNONA 015 203780
04 mei20:30MechelenNONA 015 203780
28 mei20:00AntwerpenAntwerpse Kleppers/Bourla +32 3 224 88 44
Juni 2018
08 junMainzStaatstheater Mainz +49 6131 2851 222
13 junWeimarDeutsches Nationaltheater and Staatskapelle Weimar +49 6131 2851 222
> Overzicht speeldata
‹ForsterHuberHeyne zet aan tot nadenken, is filosofisch, subtiel, spitsvondig en zeer, zeer eloquent › ≤Frankfurter Allgemeine Zeitung≥ ‹De coproductie ForsterHuberHeyne is een prikkelende en intrigerende voorstelling in een eigenzinnige stijl, die een frisse wind door het theater doet waaien.› ≤Theaterkrant≥ ‹Rebekka de Wit en Willem de Wolf schreven ForsterHuberHeyne naar aanleiding van een briefwisseling, en hun dan weer contrasterende, dan weer overlappende gedachten leveren het boeiendste, meest urgente politieke theaterstuk van de afgelopen jaren op. Over revolutie gaat het, over verzet, over emancipatie, blinde vlekken, defaitisme, over falen en opnieuw beginnen. Maar bovenal is het een prachtige (voorlopige) culminatie van het onderzoek dat beide makers nu al jaren doen naar de intersectie tussen het persoonlijke en het politieke. Het is adembenemend hoe De Wit en De Wolf hart en hoofd hier bij elkaar brengen, en hoe vol van ideeën èn emotie je de zaal uitloopt.› ≤Marijn Lems (bron: facebook)≥ ‹ForsterHuberHeyne blijkt een fijne voorstelling, over kwesties als ideologie, liefde, dromen en praktische bezwaren in de 18de eeuw.› ≤Volkskrant≥ ‹Het stuk slaagt erin vaak herkauwde vragen naar zijn hand te zetten op een speelse en subtiele wijze, geheel naar wat we van de betrokken gezelschappen verwachten.› ≤Etcetera≥ ‹Grotenhuis is andermaal een feest om naar te kijken, vooral haar mimiek – die ogen! – en de handgebaren zijn een lust voor het oog.› ≤Concertnews.be≥