ForsterHuberHeyne
© Andreas Etter

Een betere wereld?
Binnen of buiten?

Rebekka de Wit en Willem de Wolf schrijven elkaar brieven over liefde en radicaliteit. Die brieven ondertekenen ze niet met hun eigen naam, maar met ‘Georg Forster’ en ‘Therese Heyne’. Ze verplaatsen zich in dit beroemde echtpaar dat in Mainz leefde ten tijde van de Franse Revolutie. Hij wereldreiziger en revolutionair, die uiteindelijk tijdens Robespierre’s Terreur gedesillusioneerd, ziek en eenzaam in Parijs sterft. Zij schrijfster, uitgeefster en geëmancipeerde vrouw, die er naast haar huwelijk openlijk een minnaar, Ludwig Huber, op nahoudt.

De briefwisseling tussen Rebekka en Willem vormt het hart van hun nieuwe theatertekst die draait rond het begrip wisselingen. Stemmingswisselingen, regeringswisselingen en liefdeswisselingen. Een stuk over revoluties dus. Over veranderingen in een tijd dat in Europa de allereerste ideologische oorlog woedt en Alle Menschen werden Brüder nog moet worden geschreven.

Een tekst van Willem de Wolf en Rebekka de Wit
Spel Suzanne Grotenhuis, Vincent Doddema en Willem de Wolf
Eindregie Peter Van den Eede
Decor Jasper Rigole
Muziek Pol Geusens
Dramaturgie Jörg Vorhaben
Vertaling Christine Bais
Een coproductie van Staatstheater Mainz, de KOE en De Nwe Tijd
Met de steun van Performing Arts Fund NL en de Vlaamse Overheid

In de pers (8)
In de pers (8)
Pzazz.be, Pieter T'Jonck (17/8/2019)
Concertnews.be, Bert Hertogs (24/4/2018)
De Morgen, Evelyne Coussens (20/4/2018)
De Volkskrant, Karin Veraart (27/3/2018)
Theaterkrant, Anita Twaalfthoven (24/3/2018)
rekto:verso, Wouter Hillaert en Wannes Gyselinck (6/12/2017)
‹ForsterHuberHeyne zet aan tot nadenken, is filosofisch, subtiel, spitsvondig en zeer, zeer eloquent › ≤Frankfurter Allgemeine Zeitung≥ ‹De coproductie ForsterHuberHeyne is een prikkelende en intrigerende voorstelling in een eigenzinnige stijl, die een frisse wind door het theater doet waaien.› ≤Anita Twaalfthoven, Theaterkrant≥ ‹ForsterHuberHeyne is een subtiele en transparante tekst, die een groot publiek verdient. De twee schrijvers brengen een prachtige synthese tot stand tussen een taaie geschiedenis en een intieme liefdesrelatie. Het is een reflectie over revolutie, over de persoonlijke zoektocht naar anders en beter; het is filosofisch en het vibreert. Het gebeurt zelden dat een tekst je niet alleen emotioneel aanspreekt, maar je er ook effectief toe aanzet je hersenen te laten kraken. ForsterHuberHeyne doet dat wel: de tekst is oprecht en geëngageerd en stemt, zonder cynisme of ironie, tot nadenken.› ≤Juryrapport Toneelschrijfprijs 2018≥ ‹Rebekka de Wit en Willem de Wolf schreven ForsterHuberHeyne naar aanleiding van een briefwisseling, en hun dan weer contrasterende, dan weer overlappende gedachten leveren het boeiendste, meest urgente politieke theaterstuk van de afgelopen jaren op. Over revolutie gaat het, over verzet, over emancipatie, blinde vlekken, defaitisme, over falen en opnieuw beginnen. Maar bovenal is het een prachtige (voorlopige) culminatie van het onderzoek dat beide makers nu al jaren doen naar de intersectie tussen het persoonlijke en het politieke. Het is adembenemend hoe De Wit en De Wolf hart en hoofd hier bij elkaar brengen, en hoe vol van ideeën èn emotie je de zaal uitloopt.› ≤Marijn Lems (bron: facebook)≥ ‹ForsterHuberHeyne blijkt een fijne voorstelling, over kwesties als ideologie, liefde, dromen en praktische bezwaren in de 18de eeuw.› ≤Karin Veraart, De Volkskrant≥ ‹Het stuk slaagt erin vaak herkauwde vragen naar zijn hand te zetten op een speelse en subtiele wijze, geheel naar wat we van de betrokken gezelschappen verwachten.› ≤Charlotte Wynant, Etcetera≥ ‹Grotenhuis is andermaal een feest om naar te kijken, vooral haar mimiek – die ogen! – en de handgebaren zijn een lust voor het oog.› ≤Bert Hertogs, Concertnews.be≥ ‹Rond het woord ‘Ideeënstuk’ hangt een mottenballengeur: schetsmatige personages en een dito plot, die alleen dienen om een idee te illustreren. Geeuw. ‘Forster Hüber Heyne’, een stuk van Willem De Wolf en Rebekka De Wit bewijst dat het anders kan. Drie historische figuren gaan in de clinch over ideeën die tijdens de Franse revolutie in heel Europa opspeelden, en toont hoe actueel ze nog steeds zijn.› ≤Pieter T'Jonck, Pzazz.be≥