In de pers (7)
In de pers (7)
Pzazz.be, Pieter T'Jonck (17/8/2019)
Concertnews.be, Bert Hertogs (24/4/2018)
De Morgen, Evelyne Coussens (20/4/2018)
De Volkskrant, Karin Veraart (27/3/2018)
Theaterkrant, Anita Twaalfthoven (24/3/2018)
rekto:verso, Wouter Hillaert en Wannes Gyselinck (6/12/2017)
Kinderen van de revolutie
Pzazz.be, Pieter T'Jonck (17/8/2019)

Rond het woord ‘Ideeënstuk’ hangt een mottenballengeur: schetsmatige personages en een dito plot, die alleen dienen om een idee te illustreren. Geeuw. ‘Forster Hüber Heyne’, een stuk van Willem De Wolf en Rebekka De Wit bewijst dat het anders kan. Drie historische figuren gaan in de clinch over ideeën die tijdens de Franse revolutie in heel Europa opspeelden, en toont hoe actueel ze nog steeds zijn. De verhouding tussen individu en maatschappij, tussen erotiek en politiek is nog steeds aan de orde van de dag. ‘De dingen lopen door elkaar. Het is zo’.

‘ForsterHuberHeyne’ is het product van een nogal ongewone coalitie: het Mainzer Staatstheater vroeg Willem De Wolf, lid van de artistieke kern van het Vlaamse gezelschap ‘De Koe’ om een stuk te maken over een berucht moment in de geschiedenis van de stad. Tussen maart en juli 1793 was ze, in de nasleep van de Franse Revolutie, een ‘république soeur’ geworden van de Franse Republiek.
Georg Forster had toen al een imposant CV als Ruslandkenner, ontdekkingsreiziger op de expeditie van James Cook en wetenschapper-essayist. Hij was ook een voorvechter van ‘Mainzer Republik’. De pret was snel voorbij toen de Pruisen en Oostenrijkers de stad terug veroverden. Forster was er geen getuige van want hij reisde kort tevoren af naar Parijs als afgevaardigde van Mainz. Terugkeren bleek uitgesloten. Maar Parijs was ook een verschrikking: de ‘Terreur’ van Robespierre was op zijn hoogtepunt. Berooid en vergeten overleed Forster daar.

Het had anders kunnen lopen ...

Lees verder op www.pzazz.be.