Vermogen
© Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin

Een politieke thriller met Lineke Rijxman en Willem de Wolf.

Het is 2013. Een man en een vrouw rijden langs de Kroatische kust, waar ze hun vakantiehuis te koop hebben gezet.
De terugreis is lang, maar ze zijn overmoedig. Ze willen vooruit. Hun auto rijdt ongemerkt 180.
Een paar jaar later rijden ze weer terug uit Kroatië. Het huis is eindelijk verkocht.
Maar de vreugde is van korte duur. Niets blijkt te zijn wat het leek.
Wat ze voor elkaar verborgen hielden, komt met een genadeloze klap aan het licht.

Vermogen is een thriller die zich afspeelt in een luxe Mercedes. Een spel over corruptie, macht en ambities.
Met schokkende blik op een nieuwe wereld.

Lineke Rijxman en Willem de Wolf maakten eerder samen de succesvoorstelling Hannah & Martin.

Regie, tekst, spel Lineke Rijxman en Willem de Wolf
Tekstbijdrage Joan Nederlof
Met de steun van de Vlaamse overheid

In de pers (6)
In de pers (6)
De Standaard, Wouter Hillaert (15/11/2013)
NRC Handelsblad, Kester Freriks (13/11/2013)
Trouw, Hanny Alkema (11/11/2013)
De Volkskrant, Karin Veraart (9/11/2013)
Theaterkrant, Anita Twaalfthoven (8/11/2013)
Haarlems Dagblad, Jos Schuring (29/10/2013)
‹Willem de Wolf en Lineke Rijxman horen bij de meest wereldbewuste makers, en hebben dus veel te vertellen. […­­­­]De ware krachttoer is hoe ze een prangend tijdsbeeld en een relatiedrama over elkaar schuiven. Het resultaat, finaal in 2043, is even aardedonker als onnoemelijk licht. Wij mensen vermogen niets, tenzij samen overleven.› ≤De Standaard, Wouter Hillaert≥ ‹'Vermogen' is een intelligente, gelaagde voorstelling die veel vraagt van de acteurs en tijdens de uitgebreide tournee ongetwijfeld verder groeit en emotioneel de diepte ingaat. De slogan uit de jaren zeventig, het persoonlijke is politiek, is hierin weer helemaal actueel.› ≤Theaterkrant, Anita Twaalfthoven≥ ‹Om te beginnen een fijn weerzien met de makers-spelers van Hannah en Martin (2009), eveneens een voorstelling waarin persoonlijke en politieke thema's elkaar telkens uitdaagden. Het is een gegeven dat ook steeds in het afzonderlijke werk van Rijxman en De Wolf een belangrijke rol speelt. En iets waarin ze elkaar nu, opnieuw, heel mooi vinden.› ≤De Volkskrant, Karin Veraart≥ ‹Een politieke thriller heet 'Vermogen' terecht. De dreiging wordt niet zwaar aangezet, maar is voelbaar in de schijnbaar luchtige tweestrijd tussen het paar en het dilemma tussen (vroegere) droom en realiteit.› ≤Trouw, Hanny Alkema≥ ‹De Wolf zwijgt indrukwekkend, Rijxman probeert telkens haar gesloten man te bereiken. Haar inzet is mooi en roerend.› ≤NRC Handelsblad, Kester Freriks≥