My Dinner with André
© Koen Broos

Plus tu te rapproches de
l'autre, plus il devient
mystérieux et inaccessible.

Ja,
weet ge,
in de seksuele daad
is er dat ene ongelooflijke ogenblik
waarop ge volledig vergeet
en direct daarna
begint ge weer na te denken
over van alles,
over toneel,
over wat ge morgen allemaal gaat doen.
Dat is toch voor iedereen zo.
De wereld komt weer in volle snelheid op u af.
En misschien komt dat wel
omdat we de moed niet hebben
om te blijven stilstaan op die plek
waar we alles vergeten,
omdat dat ook weer vlak bij de dood ligt.
Een beetje zoals mensen die bang zijn om te gaan slapen.
Met andere woorden
het lijkt wel een wederzijdse betrekking met de dood
en ge weet nooit wat het volgende moment zal brengen.
En het wel te weten,
brengt u gewoon dichter bij de dood,
denk ik.
Dus,
paradoxaal genoeg,
hoe dichter ge bij het leven komt,
in de zin van constant contact te hebben,
hoe dichter we bij datgene komen
waar we het meest bang voor zijn.

In My Dinner with André, naar het scenario van de gelijknamige Louis Malle film, schuiven Damiaan De Schrijver (tg STAN) en Peter Van den Eede (de KOE) aan tafel voor een viergangenmaaltijd, iedere avond bereid door een andere kok. Ze voeren een bijwijlen hilarische conversatie over het leven en het toneel.

Deze iconische productie staat intussen al 20 jaar op de planken, mét de originele cast! Dit jubileum vieren we met een bijzondere tournee in België, Nederland en Frankrijk

Tekst André Gregory en Wallace Shaw
Naar het scenario van de gelijknamige film van Louis Malle
Bewerking Damiaan De Schrijver en Peter Van den Eede
Van en met Damiaan De Schrijver en Peter Van den Eede
Kostuums Inge Büscher
Productie de KOE en STAN

Recensies (10)
Recensies (10)
Cutting Edge, Jan-Jakob Delanoye (4/5/2018)
Theaterkrant, Sander Janssens (14/4/2018)
Knack, Paul Verduyckt (30/9/1998)
Knack, Paul Verduyckt (30/9/1998)
Haarlems Dagblad, Margriet Prinssen (28/9/1998)
De Volkskrant, Marian Buijs (28/9/1998)
Haarlems Dagblad, Margriet Prinssen (28/9/1998)
De Morgen, Steven Heene (23/9/1998)
Vrij Nederland, Gerben Hellinga (3/10/1998)
> Toon voorbije speeldata
< Verberg voorbije speeldata
September 1998
17 sepAntwerpenToneelhuis +32 3 224 88 44
Oktober 2005
11 oktToulouseThéâtre Garonne +33 (0)5 62 48 54 77
Oktober 2014
07 oktNîmesThéâtre de Nîmes +33 (0)4 66 36 65 10
April 2018
05 apr20:00Leuven30CC
06 apr20:00Leuven30CC
07 apr20:00Leuven30CC
12 apr19:30AmsterdamVlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
13 apr19:30AmsterdamVlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
14 apr19:30AmsterdamVlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
15 apr15:00AmsterdamVlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
18 apr20:30TongerenDe Velinx 012 80 00 40
20 aprTieltCC Gildhof
24 apr19:30UtrechtTheater Kikker 030 231 96 66
25 apr19:30UtrechtTheater Kikker 030 231 96 66
27 apr20:15GenkC-Mine +32 (0) 89 65 44 90
Mei 2018
02 mei20:00GentNTG/Arca Theater 0032 9 225 01 01
03 mei20:00GentNTG/Arca Theater 0032 9 225 01 01
04 mei20:00GentNTG/Arca Theater 0032 9 225 01 01
05 mei20:00GentNTG/Arca Theater 0032 9 225 01 01
16 mei20:30MechelenNONA 015 203780
17 mei20:30MechelenNONA 015 203780
18 mei20:30MechelenNONA 015 203780
19 mei20:30MechelenNONA 015 203780
23 mei19:30BordeauxThéâtre National de Bordeaux 05 56 33 36 80
24 mei19:30BordeauxThéâtre National de Bordeaux 05 56 33 36 80
25 mei19:30BordeauxThéâtre National de Bordeaux 05 56 33 36 80
26 mei19:30BordeauxThéâtre National de Bordeaux 05 56 33 36 80
Juni 2018
01 jun20:00AntwerpenAntwerpse Kleppers/Bourla +32 3 224 88 44
02 jun20:00AntwerpenAntwerpse Kleppers/Bourla +32 3 224 88 44
03 jun15:00AntwerpenAntwerpse Kleppers/Bourla +32 3 224 88 44
15 jun19:00BrusselKaaitheater +32 (0)2 201 59 59
16 jun19:00BrusselKaaitheater +32 (0)2 201 59 59
> Overzicht speeldata
‹My Dinner with André is, kortom, een grandioos gespeelde voorstelling over het leven, theater, vriendschap en alle trivialiteiten die toevallig of minder toevallig te berde worden gebracht. Twee mannen die hun buik rond eten en een gapende leegte tentoonspreiden. Een heerlijke toneelavond.› ≤Theaterkrant≥ ‹Het is het spel van deze twee acteurs dat het stuk zo innemend en grappig maakt, en dat erin slaagt de intelligente en subtiele tekst tot zijn recht te laten komen... Een groots moment van genieten in het theater› ≤La Libre Belgique≥ ‹Het acteerwerk van vooral Van den Eede is ronduit voortreffelijk. De Schrijver moet grotendeels terugvallen op zijn rol als klankbord met de occasionele spitse uitval, maar het is wel duidelijk dat juist in deze confrontatie de chemie van de voorstelling ontstaat. Uiteindelijk vloeien de oorspronkelijke tekst en de eigen dialogen in elkaar over en bereikt My dinner with André een eigenzinnige piek als theater dat je het gevoel geeft iets unieks mee te maken.› ≤De Morgen≥ ‹In My dinner with André zien we twee etende mannen filosoferen over de werkelijkheid. Maar dat hyperrealisme is schijn: het zijn twee acteurs die ons een uit het hoofd geleerde, door anderen geschreven tekst voorspelen. Het stuk is in de eerste plaats entertainment. Als we met de acteurs meespelen, zien we een onderhoudende voorstelling waarin gejongleerd wordt met onze eigen ideeën.› ≤Vrij Nederland≥ ‹Daarop komt het altijd opnieuw neer: wat is theater, wat is het spel, hoe verhouden toneel en zaal zich tot elkaar, wat is een theatertekst, wat is een theatrale situatie, enz. Mis vooral de grandioze bespiegelingen over Grotowski niet waarmee My Dinner with André begint ... Afstandelijkheid, afstand, heerlijke ironie.› ≤Le Figaro≥ ‹Deze komedie, met de nodige verve en geestigheid gespeeld, krijgt ook een heel andere dimensie door de dubbele bodems die er voortdurend in opduiken.... Een voorstelling die een volwaardig manifest is, vermits ze met louter theatrale middelen aantoont hoe het theater aan levendigheid inboet, zowel als ze zich van het leven verwijdert als wanner ze dat leven enkel nabootst.› ≤Le Monde≥