Who’s afraid of Virginia Woolf
© Koen Broos

'Wie is er bang van Virginia Woolf ? Wie is er bang om zonder illusie te leven?'

Het toneel is donker. Gestommel aan de voordeur. We horen Martha's gelach. De deur gaat open. De lichten worden aangestoken. Martha komt binnen, gevolgd door George.

In 2005 bracht de KOE voor het eerst Who’s Afraid of Virginia Woolf, naar Edward Albees klassieker uit 1962. Met Martha en George slaat Albee het ideaalbeeld van de ‘American Dream’ aan diggelen: twee gedesillusioneerde mensen die zich aan de sleur van hun relatie trachten te onttrekken door middel van leugens en illusies.
Na een faculteitsfeestje belanden Nick, een ambitieuze jonge hoogleraar, en Honey op het appartement van de oudere professor en zijn vrouw. Eerst zijn zij, net als het publiek, slechts toeschouwers, maar langzaamaan worden ze meegesleurd in de wrede mentale spelletjes die het koppel met elkaar speelt, verdwaald ergens op de schemerige grens tussen fictie en realiteit.

Meer dan 50 jaar na datum is Albees tekst nog steeds even relevant, en de bewerking van de KOE is nog steeds een mijlpaal in hun 30-jarige bestaan. In het kader van het jubileumjaar van de KOE in 2019 mocht deze herneming van Who’s Afraid of Virginia Woolf dan ook niet ontbreken!

Trailer

Van en met Natali Broods, Peter Van den Eede, Michael Vergauwen en Tanya Zabarylo
Originele bezetting Natali Broods, Peter Van den Eede, Karolien De Beck en Nico Sturm
Naar de tekst van Edward Albee
Scenografie ov Hanneke van de Kerkhof
Lichtdecor ov Jan Goedemé
Geluidsdecor ov Pol Geusens

Techniek Bram De Vreese, Shane Van Laer
Productie de KOE

In de pers (13)
In de pers (13)
Pzazz.be, Pieter T'Jonck (11/8/2019)
De Correspondent, Micha Wertheim (4/3/2019)
De Standaard, Geert Sels (9/2/2019)
De Volkskrant, Karin Veraart (18/2/2019)
Riro Toneelrecensies, Piet Van Kampen (18/2/2019)
Theaterkrant, Sander Janssens (16/2/2019)
De Standaard, Mark Cloostermans (6/5/2005)
De Morgen, Wouter Hillaert (4/5/2005)
De Bond, Pol Arias (20/5/2005)
www.enola.be, Brecht Hermans (12/5/2005)
Mei 2005
04 meiGentMinard 09 265 88 30
Februari 2019
05 feb20:00NinoveCC De Plomblom +3254 34 10 01
06 feb20:30TongerenDe Velinx 012 80 00 40
08 feb20:30EekloCC De Herbakker 9 218 27 27
09 feb20:00WaregemCC De Schakel 056 62 13 40
14 feb20:30StrombeekCC Strombeek +322 263 03 43
15 feb20:30HaarlemToneelschuur 023 517 39 10
17 feb20:30AmsterdamVlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
18 feb20:30AmsterdamVlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
19 feb20:30AmsterdamVlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
21 feb20:30MechelenKunstencentrum nona 015 203780
22 feb20:30MechelenKunstencentrum nona 015 203780
23 feb20:30MechelenKunstencentrum nona 015 203780
26 feb20:00SchotenCC Schoten +323 680 23 40
27 feb20:00DendermondeCC Belgica 052 20 26 26
Maart 2019
01 mrt21:15HerzeleCC De Steenoven +3253 60 60 90
14 mrt20:00BierbeekCC De Borre +3216 46 14 00
15 mrt20:30OverijseCC Den Blank 02 687 59 59
16 mrt20:00BerchemCC Berchem +32 3 286 88 20
30 mrt20:30TieltCC Gildhof
Mei 2019
20 mei20:00AntwerpenAntwerpse Kleppers/Bourla +32 3 224 88 44
Augustus 2019
07 aug14:30OostendeLoods NMBS / Theater Aan Zee
07 aug20:30OostendeLoods NMBS / Theater Aan Zee
> Overzicht speeldata
‹De Koe keert het stuk binnenste buiten, en maakt het zo veel radicaler en hedendaagser dan Albee het zich wellicht voorstelde. › ≤Pieter T'Jonck, Pzazz.be (2019)≥ ‹De Koe hoefde niets aan de tekst te veranderen om een onheilspellende, hedendaagse maatschappelijke draai aan het stuk te geven. De schoonheid waarmee die wisseltruc werd uitgehaald gaf mij even een gevoel van troost.› ≤Micha Wertheim, De Correspondent (2019)≥ ‹Met het lichtvoetige, transparante toneelspel dat we inmiddels goed van ze kennen [...] waakt het collectief ervoor dat de vele uitbarstingen die dit stuk rijk is, ook maar enig moment melodramatisch worden.› ≤Sander Janssens, Theaterkrant (2019)≥ ‹Zag het stuk nooit eerder met een George die het gevecht met zo'n geïroniseerd sarcasme aanging. Nog nooit ook met een George die het publiek zo voor zijn karretje wist te spannen. Een heerlijke voorstelling!› ≤Riro Toneelrecensies - via facebook (2019)≥ ‹Zo zullen de acteurs hun toeschouwers vaker benaderen, met een woord, een blik van wanhoop of verstandhouding. Dat levert heel grappige momenten op, en het spel is virtuoos.› ≤Karin Veraart, De Volkskrant (2019)≥ In hun ‹Who’s afraid of Virginia Woolf?› laten alle vier acteurs van de KOE zien dat ze ware meesters zijn in het verbeelden van 'de ondraaglijke lichtheid van het bestaan' in Albee's klassieker. Wat een heerlijke voorstelling! ≤Piet Van Kampen, Riro Toneelrecensies (2019)≥ ‹Het is ridicuul om te beweren dat Van den Eede talent heeft voor comedy: niemand kan zo snel en geloofwaardig van hypocriete gedistingueerdheid overstappen naar (al dan niet boosaardige) gekte.› ≤Mark Cloostermans, De Standaard≥ ‹Dat Broods en Van den Eede perfect op elkaar ingespeeld zijn bewezen ze al in De man die zijn haar kort liet knippen. Het jongere koppel weert zich echter met branie tegen dit ervaren geweld. Meer hoeven wij hier niet aan toe te voegen: steengoed stuk, steengoede acteurs, steengoede productie. Zien!› ≤Zone 09≥ ‹Van de KOE zijn we intussen gewoon geraakt dat de acteurs met duivels plezier telkens uit hun rol stappen. Je ziet ze hier virtuoos bezig, er wordt zelfs direct ingespeeld op reacties uit het publiek.› ≤Pol Arias, De Bond≥ ‹Het stijlconcept van De Koe sluit hier naadloos aan bij het thematische spanningsveld van het stuk. Het spel van George en Martha is geraffineerd en complex.› ≤Fred Six, Ons Erfdeel≥