seks(e)(n)
© Koen Broos

Weer catastrofaal? Of catastrofaler?

De KOE zet de genderverhoudingen op scherp. Gedaan met de ongelijkheid, niet langer moet één vrouw (Natali Broods) zich weren tegen twee mannen (Peter Van den Eede en Willem de Wolf). Want ze nodigden een vierde uit: Lineke Rijxman, theatermaakster bij het Amsterdamse gezelschap mugmetdegoudentand. Het viertal laat zich inspireren door Goethe’s roman Die Wahlverwandtschaften, door de schrijver opgezet als een amoureus experiment genre Temptation Island. Vallen de personages ten prooi aan hun passies, hun driften, de zogenaamde natuurwetten? Of zegeviert de ratio? Het einde was toen ook al catastrofaal

In seks(e)(n) wordt het boek volledig uitgekleed. Met dezelfde ingrediënten – twee mannen, twee vrouwen, een tuin – beginnen de vier makers aan een totaal nieuw experiment, in een eigentijds klimaat. In Goethe’s tijd was de natuur nog een plek zonder mensen: wij konden niet zonder haar bestaan, maar zij kon prima zonder ons. Anno 2019 hebben we zo goed als elke vierkante centimeter van de aardbol bezet, gecontroleerd en geconditioneerd, en op die manier ontnomen van haar wildheid, haar onvoorspelbaarheid. Wat is nog “natuurlijk”?

Seks(e)(n) gaat over hokjes en labels, over definities en appropriaties, over vrijheid en maakbaarheid. Vier mensen banen zich een weg door een lexicon van nieuwe en oude termen, proberen die te grijpen en te verfijnen. In seks(e)(n) gaat het erom steeds onderweg te zijn, in de sprong. Bovenal is seks(e)(n) een opening.

Teaser
Trailer
Reportage 100% Cultuur

Van en met Lineke Rijxman, Natali Broods, Willem de Wolf en Peter Van den Eede
Geïnspireerd op de ideeën van Die Wahlverwandtschaften van Johann Wolfgang Goethe
Decor, licht en geluid Bram De Vreese en Shane Van Laer
Muziek Ramses Van den Eede
Kostuums Julie De Meester en Jente De Graef
Met dank aan Wannes Gyselinck en Ans Van den Eede
Een coproductie van de KOE en mugmetdegoudentand


Deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale overheid met de hulp van Gallop Tax Shelter. In coproductie met Het Laatste Bedrijf.

In de pers (20)
In de pers (20)
Het Theaterfestival, Pieter T'Jonck (25/6/2020)
Etcetera, Evelyne Coussens (10/12/2019)
Haarlems Dagblad, Margriet Prinssen (7/12/2019)
De Groene Amsterdammer, Marijn van der Jagt (28/11/2019)
This is how we read, Katrien Elen en Barbara De Munnynck (22/11/2019)
Scènes, Jos Schuring (21/11/2019)
Het Parool, Joukje Akveld (21/11/2019)
De Standaard, Gilles Michiels (7/11/2019)
Pzazz.be, Pieter T'Jonck (7/11/2019)
Knack Focus, Els Van Steenberghe (6/11/2019)
BRUZZ, Michaël Bellon (30/10/2019)
Trouw, Sandra Kooke (30/10/2019)
Uitkrant Haarlem, Margriet Prinssen (28/10/2019)
‹Hun wapen: spelen! Met woorden en beelden! Maar wel op het scherp van de snee. Slechts een haarbreedte verwijderd van wie ze zelf zijn. Maar net die haarbreedte telt: ze opent het veld om echt te spelen met betekenissen, om kwesties te benoemen én te ontmijnen in één beweging. › ≤Juryrapport Theaterfestival, Pieter T'Jonck≥ ‹'Seks(e)(n)' brengt het slimme, amusante metatheater waarin het gezelschap al langer excelleert. [...] Ontroerend en krachtig hoe het gezelschap daar ook de eigen prikkeldraad onder spanning zet.› ≤Gilles Michiels, De Standaard≥ ‹'Seks(e)(n)' behoort tot het mooiste, ontroerendste en belangrijkste dat de KOE ooit gemaakt heeft [...] ongemeen geestig, spitsvondig en ontluisterend› ≤Els Van Steenberghe, Focus Knack≥ ‹Een stuk dat nauwelijks verveelt en in de meest serieuze onderwerpen ook de nodige humor ontbloot. [...] een interessant en verdomd entertainend kijkstuk.› ≤Ewoud Ceulemans, De Morgen≥ ‹'Seks(e)(n)' is een ideeënstuk, dat veel nieuwe begrippen en ideologieën kritisch weegt én afweegt tegen kwesties zoals de klimaatcrisis. Dan lijkt het wel alsof alle identitair gekissebis niet veel meer is dan een krampachtige ontkenning van de futiliteit van al onze taalspelletjes in het licht van de ramp die op ons afkomt. [...] Ik ga in elk geval nog eens kijken.› ≤Pieter T'Jonck, Pzazz≥ ‹een vernuftig en vermakelijk steekspel van woorden, sterk en geestig gespeeld. Onze seksuele identiteit is allang niet meer onder één noemer te vangen en dat leidt tot heerlijk kibbelmateriaal.› ≤Joukje Akveld, Het Parool≥ ‹een heerlijke en ook komische toneelavond vol intellectueel amusement met een verrassend en spectaculair slot.› ≤Jos Schuring, Scènes≥ ‹'seks(e)(n)' is een enorm rijke, humorvolle voorstelling die ergens over gaat en urgentie heeft [...] Slim, amusant metatheater.› ≤Margriet Prinssen, Haarlems Dagblad≥ ‹De verfrissende standpunten op de scène nodigen uit om verbanden te leggen naar de wereld buiten het theater. 'Seks(e)(n)' is #thisisourculture op zijn best, een protest op de Bühne!› ≤Katrien Elen, Thisishowweread.be≥